Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN VOLGENS EMOTION

“People, Planet, Profit & Products”

Het huidverzorgingsmerk Emotion wordt ontwikkeld door Biocharme S.R.L, gevestigd in Marmirolo in Italië. De grondleggers van Biocharme, Giulia en Gianfranco Nascimbeni, vertellen over hun inspanningen om hun productie zo duurzaam mogelijk te maken.

“Bij Biocharme is duurzaamheid geen abstract concept om goede sier mee te maken in marketing… Duurzaamheid is voor ons een heel concreet begrip waar we dagelijks mee te maken hebben. Als makers van Emotion leven wij in nauwe verbondenheid met de natuur. Zo zien wij de directe verbanden tussen ons gedrag en de gevolgen die onze levensstijl heeft voor de natuur.

Biocharme is gevestigd in een historisch park dat dateert uit 1500. Er staan hier eeuwenoude bomen van soms wel 15 meter hoog. Het park is op zichzelf een klein ecosysteem met veel planten die nu zeldzaam worden en vogels die in de weelderige vegetatie leven. Onder het park lopen kleine waterkanalen die op sommige plekken in de tuin spontaan ontstaan en de weiden op natuurlijke wijze irrigeren.

Het park van Biocharme ligt op het platteland, omringd door velden van de Po-vallei die langzaam overgaan in een heuvelachtig landschap met wijnstokken en olijfbomen. Omdat het een gebied is dat al millennia lang van landbouw ‘leeft’, zijn respect voor het milieu en zorg voor het landschap diepgeworteld in onze cultuur.

Dit komt tot uiting in de inzet en toewijding die we elke dag steken in het behoud van ons grote en kleine ecosysteem: ons park vraagt eindeloos veel onderhoud zoals snoeien en planten. Bezoekers van ons hoofdkantoor zijn vaak onmiddellijk onder de indruk van de zorg en aandacht die we besteden aan het onderhouden van ons eigen ‘planet’, het Italiaanse ecosysteem. Deze manier van leven heeft ook een diepgaande invloed op ons concept van duurzaamheid in de bedrijfsstructuur. Zo geven we de voorkeur aan gerecyclede onderhoudsmaterialen in plaats van nieuwe. Bijzonder belangrijk is onze inzet om waterverspilling te voorkomen, aangezien ons grondgebied ‘leeft’ op water. De gevolgen van ernstige droogteperioden, zoals we die de afgelopen maanden hebben meegemaakt zijn, zijn een zichtbare stimulans om zuinig te zijn met water.

People
Als je tijd doorbrengt bij Biocharme, ervaar je ook hoe belangrijk het concept ‘familie’ voor ons is. Biocharme is een familiebedrijf waar iedereen zijn best moet doen, ongeacht zijn rol… net zoals in een familie waar iedereen samenwerkt aan het bereiken van een gemeenschappelijk doel!

People & profit
Onze producten moeten het dagelijks leven van mensen echt verbeteren. Huidverzorging is niet simpelweg ijdelheid. Om een voorbeeld te geven: de beautysector vindt anti-rimpelproducten erg belangrijk, want ze leveren omzet en winst op. We hebben echter besloten om het grootste deel van ons onderzoek en onze ontwikkeling te concentreren op het creëren van producten die bedoeld zijn voor mensen die waarneembaar lijden aan huidproblemen. We willen producten maken die diep verzorgend zijn en de huid weerbaar maken tegen stress, jeuk en schilfering. Bovenal richten we ons op de (over)gevoelige huid met problemen zoals irritatie, roodheid en reactiviteit.

De meeste vrouwen die bij ons komen, hebben last van het ongemak dat hun huid veroorzaakt. Dat kan hun dagelijks leven zo beïnvloeden dat ze bijvoorbeeld niet dagenlang in de open lucht kunnen werken of recreëren, of van de herfst of winter kunnen genieten.
Veel klanten konden zelfs, voordat ze Emotion ontdekten, het aangename gevoel van de herfstbries of de winterse koelte op het gezicht niet voelen, omdat hun huid die prikkels niet kon verdragen en vervelende reacties gaf zoals jeuk, een branderig gevoel of trekkerigheid. Voor wie graag in contact met de natuur leeft, zoals Italiaanse vrouwen, is dit een ernstige aandoening, dus hebben we besloten ons vooral te wijden aan de verzorging van dit soort huiden. Na jarenlang onderzoek hebben we steeds meer oplossingen om deze vrouwen in staat te stellen hun leven en hun vrije tijd door te brengen zoals zij dat zelf willen. En het onderzoek gaat natuurlijk door!

Voor ons is dit heel belangrijk en we zijn erg trots op de dagelijkse positieve reacties van onze klanten op onze inspanningen hun huid weerbaar te maken. De volgende stap was om onze producten voor veel mensen betaalbaar te maken. Dat was geen gemakkelijk proces omdat de keuze voor een niet-standaard product botste met de zeer hoge prijzen van biologische en biologische grondstoffen (zoals boters en plantaardige oliën). Bovendien hebben deze grondstoffen kortere bewaartijden dan veelgebruikte componenten in gestandaardiseerde producten (zoals in de retail). Daarnaast vereist onze receptuur een lang en bijzonder productieproces, dat na jarenlange kostbare testen is geperfectioneerd. Desondanks hebben we besloten om onze producten tegen betaalbare prijzen aan veel mensen aan te bieden en onze winsten rechtstreeks in onderzoek en ontwikkeling te herinvesteren. Zo kunnen eventuele marktschommelingen de voortzetting van ons onderzoek niet beïnvloeden.

Producten, duurzaamheid en verpakking
Juist omdat we in nauw contact leven met de natuur, zien we de directe gevolgen van klimaatverandering en vervuiling op het milieu. Wij hebben geen ‘abstracte’ visie op duurzaamheid, maar handelen vanuit de praktijk. Steeds vaker zien we marketingcampagnes van bedrijven die duurzame waarden bovenaan hun bedrijfsfilosofie zetten. Wij geloven daar niet in. Wij vinden dat duurzaamheid een integraal onderdeel van het product moet zijn, maar niet belangrijker dan het product en de behoefte van de klant.

Onze missie richt zich in de eerste plaats op ​​de behoeften van de klant en vooral de noodzaak voor de klant om een ​​product te krijgen dat zijn of haar huidprobleem effectief oplost. Wij maken een product waarmee hij of zij een beter leven kan leiden. Zou dat niet zo zijn, dan zou de klant het product onmiddellijk weggooien en dat zou beslist geen duurzame keuze zijn. Daarom moet ons product allereerst echt nuttig zijn voor de klant. Het biologische product moet vervolgens verpakt zijn in een verpakking die deze nuttige huidverzorgende eigenschappen zo lang mogelijk behoudt. Vandaar de keuze voor glas voor oliën die niet langer dan een paar maanden in andere materialen kunnen worden bewaard. We kiezen voor airless plastic containers (indien de formulering het mogelijk maakt) om ervoor te zorgen dat de klant het totale product in goede conditie helemaal op kan gebruiken, als glas het transport ingewikkelder en dus minder duurzaam zou maken.

Wie Emotion-producten gebruikt, weet dat de formuleringen heel bijzonder zijn en meer aandacht vereisen dan andere producten, dus de verpakking moet aan veel eisen voldoen. Wij zijn van mening dat bij elke zakelijk keuze bovenaan staat: het respect voor de behoeften van de klant en diens recht op een effectief, stabiel kwaliteitsproduct. Zou je kiezen voor een product dat weliswaar 100% duurzaam is, maar niet geschikt is voor de behoeften en eisen van de huid, dan zou je kostbare grondstoffen nutteloos verspillen. Wij zijn van mening dat het vinden van het beste compromis tussen de behoeften van de klant en ecologische duurzaamheid een objectieve en transparante benadering is, die verder gaat dan ‘groene slogans’.

Op weg naar verdere verbetering van de productieprocessen
We ontwerpen de nieuwe productie-installatie volgens de nieuwste technologieën en voeren het ontwerp uit met materialen waarmee we energieverspilling verminderen en het warmteverlies beheersen. Bij de nieuwbouw is gebruik gemaakt van isolerende materialen die het energieverlies en daarmee het verbruik verminderen. De nieuwe fabriek produceert een deel van de energiebehoefte zelf door middel van zonnepanelen. We kopen de resterende energie die nodig is van leveranciers die – gecertificeerd – hun energie halen uit hernieuwbare bronnen. Om de ruimtes te verwarmen en te koelen, is een geothermische installatie gebouwd die het gebruik van grondwaterbronnen voor ecologische doeleinden mogelijk maakt. We maken gebruik van directe warmte-uitwisseling door grondwater op te nemen en weer af te voeren, wat zorgt voor een uitstekende verwarming en/of koeling dankzij de lokale Hydro geologische eigenschappen van ons park. Voor de verlichting van het gebouw kozen we LED-technologie, die naast energiebesparing en een langere levensduur, lichtvervuiling elimineert en UV- en IR-emissies minimaliseert.”

Word reseller van Emotion SkinCare

Emotion SkinCare

Wil je meer informatie ontvangen over de producten en behandelingen van Emotion SkinCare? Klik dan op de onderstaande knop om contact met ons op te nemen!

Contacteer ons